Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 253 visningar
5 svar

Blåmusseroner?

Dagny Å

25 okt 2006 kl. 11:41

Bifogar bilder på dagens skörd. Jag har aldrig förr hittat blåmusseroner, men jag är ganska säker på att det är sådana jag har hittat. Tog hem ett ex. för ett par dagar sen för kontroll i böcker och här på svampguiden. Sporpulvret blev gulrosa, dom växer i lös jord med mycket löv i ett gammalt uttorkat kärr i mellersta Skåne. Gummilukt sitter kvar i fingrarna när man har plockat med dom. Ser inte speciellt goda ut i grytan - vad är den allmänna meningen om ätbarheten?
Bild…mer…

0 408 visningar
7 svar

Blek citronskål

Franco Matli

25 okt 2006 kl. 09:03

Också denna lilla juvelen växte på bokved.Citronskål=Bisporella citrina.Den är en Ascomycetes.
Också Blekcitronskål=Bisporella pallescens växer på bok, men den i bilden blev identifierad som Citronskål

0 249 visningar
0 svar

Höstmusseron

Franco Matli

25 okt 2006 kl. 13:20

Det var någon som ville se Höstmusseron=Lepista personata.
Den liknar Blåmusseronen men har ljusare kött och skivor (ingen lila)
och har lilaktig fotfärg.Dessa växte i gräs under en ek.

0 340 visningar
1 svar

Porslinssvamp från Korea?

Gunhild

25 okt 2006 kl. 13:15

Hittade dessa söta små svampar under min dagliga promenad. Dom växer under en koreansk gran vid älven och ser ut som porslin kanske beroende på att det varit minus 4 i natt. Vilken art är det?

0 292 visningar
14 svar

Avstår nu forumet pga per D

Annika Eriksson

25 okt 2006 kl. 00:35

Under flera år har jag som svampkonsulent rekommenderat denna sajt vid medias förfrågningar bl.a Aftonbladet, DN, regional- och lokalpress. Dessutom till skolelever, lärare, övriga folkbildare samt allmänheten. Från och med nu är det stopp. Jag gör som Bengt Sandh - lämnar forumet så länge per D tillåts härja fritt här.

0 310 visningar
1 svar

Till Annette Landin

Nina H

24 okt 2006 kl. 21:52

Det blir ingen svampplockning för mig imorgon. Har ingen bil och dessutom väldigt mycket att göra innan vi åker. Hann som tur var smita iväg lite imorse och på en halvtimme fick jag så jag har att göra ikväll….
Kollar läget när vi kommit hem.
Du får gärna maila mig på sparasom@hotmail.com

0 270 visningar
6 svar

Vilken svamp 2

Peter

21 okt 2006 kl. 13:11

Namn? Ätlig?

0 685 visningar
8 svar

Sällsynta svampar!!!

Elisabeth Jansson

24 okt 2006 kl. 20:45

Hej!

Jag vill passa på och ge ett litet tips till er som rapporterar svampar.        Om man hittar en väldig sällsynt art och vill uppmärksamma skogsvårdsstyrelsen på att den finns där, så ska man anmäla efter den ekonomiska kartan var fyndplatsen är, och ange fastighetsbeteckningen på skogen.
Har man möjlighet att använda en GPS så är det, det bästa.

När en fastighetsägare anmäler slutavverkning på skog vilket de är skyldiga att göra så tittar tjänstemannen på sk…mer…

0 283 visningar
12 svar

Nya underavdelningar

Bo Reyer

24 okt 2006 kl. 15:30

Eftersom den ursprungliga tråden spårat ur totalt, gör jag ett desperat försök att starta en ny, i förhoppning om att vi kan hålla oss till ÄMNET. Mickes försök att vi gemensamt gör ett bra forum bättre får inte bara rinna ut i sanden!!!

0 321 visningar
19 svar

Klarar trattisarna regnet nu?

Jordan

24 okt 2006 kl. 22:16

Alltså, är det någon ide att åka de tre milen till “mitt” ställe i morgon, när jag är ledig? Jag har inte varit ute på två veckor, och då var det perfektfuktigt. Nu är det väl genomblött.
Ge mig råd…
Handlar om söder om Stockholm, Tyresta cirka…

0 649 visningar
8 svar

Dallergröppa??

Gunhild

24 okt 2006 kl. 17:47

Såg en bild tidigare som var dallergröppa är det en sådan jag hittat i dag?

0 367 visningar
8 svar

Tricholoma caligatum?

Susanna

22 okt 2006 kl. 14:18

Jag sett för några dagar sedan och läste i en svampboken som var från slutet av 1980-talet.

Jag har tyvärr inte tillgång till boken så jag kan inte bidra med någon titel. I den boken nämndes en svamp som hetter Tricholoma caligatum (minns tyvärr inte det svenska namnet längre) och skulle växa i Sverige.

När jag tittar i mina nya svampböcker så ser jag inte denna Tricholoma caligatum. Kan någon kunnig person försöka reda ut detta för mig?

Tacka på förhand.

0 496 visningar
14 svar

Vilken svamp 1

Peter

21 okt 2006 kl. 13:10

Namn? Ätlig?

0 250 visningar
3 svar

Fingersvampar

Gunhild

24 okt 2006 kl. 10:12

Den första är nog en purpurfingersvamp, men den andra vad är det? Hittade i Bollnästrakten.

0 188 visningar
4 svar

Kantareller

Johan J

24 okt 2006 kl. 21:59

Helt plötsligt saknar jag den upplyftande diskussionnen om färgen på de GULA kantarellerna.
Snälla - det var så kul.Kan vi inte börja om igen?

0 222 visningar
6 svar

En bra länk..

Birgitta F

24 okt 2006 kl. 08:49

... som kanske kan finnas med bland Svampguidens” länkar

http://fungus.dataservice.se/

0 498 visningar
1 svar

Är biskopsmössa giftig?

Eva Kornby

24 okt 2006 kl. 22:14

murklor SVARA
I min svampbok läser jag att det finns förväxlingsrisk mellan gyromitra infula och gyromitra ambigua. Hur kan man förväxla dem om g ambigua är en vårsvamp och g infula är en sen höstsvamp? Har det påvisats gyromitrin även i g infula eller drar man bara slutsatsen att det kan finnas eftersom de två svamparna är så lika till det yttre? Biskopsmössan är så god, även efter avkokning, att jag inte gärna avstår från den utan grundade skäl.

0 197 visningar
1 svar

Växte på sälg

Gunhild

24 okt 2006 kl. 15:48

Kan vinterskivlingen (för det är väl en sån)fortsätta att växa om det blir mildare väder, nu är den frusen?
Vad heter tickan som växte på samma träd?
Dom små bollarna (inte riktigt så färggranna i verkligheten)med svart innehåll, som känns som potatismjöl mellan fingrarna, vad ät det?

0 340 visningar
4 svar

Ramariafantast! (fingersvamp)

Elisabeth

24 okt 2005 kl. 00:19

Hej!

Jag har blivit så intresserad utav fingersvampar, av släktet ramaria, inte för att äta dem utan för att titta på dem och lära mig dem.
Där jag bor finns ett större antal, där de flesta växer är det s.k.kalkbarrskog den kännetecknas av basisk och kalkrik berggrund bestående av s.k grönstenar.

Jag bor i Gullspångs kommun i Södra Råda nära sjön Skagern.
Det finns hassel och blåsippor på en del ställen där ramariorna växer.
Nu undrar jag om det finns några som har f…mer…

0 230 visningar
2 svar

Vad har hänt tickan?

Gunhild

24 okt 2006 kl. 19:30

Är den angripen av något? Den sotar av sig. Jag vet inte heller vilken ticka det är.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone