Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 210 visningar
0 svar

Krikorev

Affe

18 okt 2006 kl. 22:17

När var det nu Svampguiden på cd skulle komma, kunde man förboka den redan nu eller?

Totalt hjärnsläpp….

0 1665 visningar
3 svar

Gyllenskivling till middag?

Åsa

17 okt 2006 kl. 22:25

Hej !

Jag har hittat en mängd gyllenskivlingar runt Östersundstrakten och är nu lite nyfiken på dem.
Varför anses den inte vara en matsvamp?
Hittar tyvärr ingen förklaring på nätet.

0 331 visningar
9 svar

Snöbollschampinjon?

Affe

18 okt 2006 kl. 16:32

Idag på den dagliga promenadturen med barnvagnen besökte vi ett ställe som vi inte varit på sen i sommras. Det var verkligen en positiv överraskning, tyvärr så beslutade jag innan vi gick iväg att “fältkameran” fick bli hemma för det fanns säkert inget att fota. Lång näsa fick jag….

Det som fanns där var bla. Vit hattmurkla, Fjällig bläcksvamp, Grå bläcksvamp, olika riskor, kremlor ja allt möjligt. Tror det blir en tur dit i morgon också, med kamera.

Hittade även följan…mer…

0 385 visningar
2 svar

liten sopp?

Virginie

18 okt 2006 kl. 19:16

Hej!
Hittade de där sopp (?) idag i blandskog i Skåne och undrar vilka de är?
De är väldigt små, några cm diameter för hatten och ca 5 cm höga. Hatten har en fin mörk brun färg, sammetslikande. Gula väldigt små täta rör. Gul kött. Fot gul med lite röd ibland. Vissa blir blå vid tryck (olika sorter)
Vore väldigt glad om någon kan hjälpa!

0 297 visningar
9 svar

Rödgul trumpet

Cicci

16 okt 2006 kl. 19:18

Jag blir galen. Alla skriver om all rödgul trumpet som dom hittat och jag letar och letar. Bor jag på fel ställe, Tullinge utanför Stockholm. Jag har inte hittat en enda i år. Är det ett dåligt år eller. Men samtidigt verkar det inte som det efter alla inlägg.

0 287 visningar
14 svar

varför???

Karin

13 okt 2006 kl. 13:56

Jag har lagt trattisar på tork på tidningspapper här hemma men flera har blivit svarta o slemmiga och luktar illa. Varför?? är nybörjare på torknig av svamp

0 270 visningar
0 svar

streckmusseroner, recepthjälp!

Karin Z

18 okt 2006 kl. 17:43

Har nyss kommit hem med ett lass streckmusseroner som puttrar i grytan. (Doftar som smör.)Min undran: Passar streckmusseronen att steka? Har tidigare bara stuvat den med gott resultat men nu är den tänkt som tillbehör till en god gryta och då passar inte stuvning särskilt bra. Någon som vet?

0 245 visningar
3 svar

För säkerhets skull

Nina H

18 okt 2006 kl. 17:03

Bild 1 Tycker mig känna igen ängsvaxing som jag plockade för ett tag sedan, fast mycket tanigare.
Bild 2 Frostvaxing? Sotvaxing?

0 302 visningar
4 svar

Apropå ärtröksvamp...

Jordan

18 okt 2006 kl. 15:01

Jag blev så glad när jag såg rubriken för jag trodde jag skulle få reda på vad som växer i min trädgård, mellan stenplattorna, på torraste, hetaste stället. Det ser ut som om någon tappat ett kilo gula ärtor. Jag skulle plocka upp en ärta för att kolla, och det var tydligt en svamp. I tusental… Kritvita inuti och gulaärtgula på utsidan. Vad är det då?

För inte var det ärtröksvamp, enligt bilden nedan…

0 650 visningar
29 svar

ätlig?

Bo johnsson

17 okt 2006 kl. 20:19

fann dessa i lövskog och alla växte tillsammans!, om de är ätliga är svamparna goda?

0 272 visningar
7 svar

Tysk minisvamp

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 00:32

Denna svamp fotograferades i Homburg.
Epiclhoe typhina=Kolvsvamp
Fruktkropparna är c.a. 0, 5 mm höga men dom är så söta

0 285 visningar
29 svar

TV-recension

Kapten Hammock

17 okt 2006 kl. 21:51

Nå, vad tyckte ni, alla som har tillgång till Kunskapskanalen?
Blev själv oerhört fascinerad. Bilder i National Geographic-klass, och för övrigt populärvetenskap när den är som bäst.
Särskilt intressant att höra vad di lärde (asteriskerna) har att säga, men från mitt lilla grodperspektiv var det på en lagom nivå.
Kul att höra mått på den berömde nordamerikanske honungsskivlingen oxå. För er som inte såg programmet: Världens största levande organism: 3 * 3 km ungefär m…mer…

0 320 visningar
7 svar

Murkla?

Pricken

8 okt 2004 kl. 17:36

Hittade dessa i gräsmattan på tomten nu i början på oktober. Vad kan det vara?

0 337 visningar
2 svar

Sotvaxskivling

Thomas Freij

17 okt 2006 kl. 09:49

Jag har hittat mycket av sotvaxskivling. Jag undrar om den har några giftiga svampar som man lätt förväxlar med. Har letat, men ej hittat någon som skriver om det

0 315 visningar
7 svar

inte svamp men kyckling

cicki

17 okt 2006 kl. 17:27

helt utanför ämnet men eftersom det finns så många matkunniga här, en fråga: Har köpt djupfryst kycklingfilé. Tänkte göra en gryta, kan jag frysa in den efter tillagning? Man ska ju inte frysa två ggr men gäller det även från rått till tillagat skick?

0 904 visningar
15 svar

Vad skall jag plocka i vinter???

Annette Landin

16 okt 2006 kl. 09:14

I dag är det kallt här i Åkersberga…än så länge kan jag plocka på som vanligt, men snart blir det minusgrader? Finns det några svampar, förutom trattkantareller, som jag kan plocka? Dvs inte för lätta att förväxla med giftsvampar??? Jag tycker det vore så kul att knalla ut och leta i snön :=)

0 306 visningar
6 svar

Till Uno Milberg

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 17:32

Spindling som du hittade vid Nobelstadium är jätte intressant.
Några frågor:
Vart ligger Nobelstadion?
Var det ren granskog eller blandat med lövträd? Sur eller kalkmark?
Tacksam om du svarar.

0 207 visningar
4 svar

måste jag slänga allt?

Mia

16 okt 2006 kl. 11:48

Jag och min svärmor plockade trattkantareller igår. när jag rensade dem hittade jag två giftspindlingar. dessa slängdes illa kvickt. Men nu undrar jag, kan jag äta trattkantarellerna eller är det risk att de fått giftiga sporer på sig?

0 4042 visningar
18 svar

Hur lång hållbarhet?

Maria Helena

17 okt 2006 kl. 16:13

Har frysen full med olika svampar, en del färska och en del förvällda.  Ungefär hur lång hållbarhet har dom?  Tackar och niger!  :-)

0 237 visningar
3 svar

en halvtimma kvar

Hasse

17 okt 2006 kl. 19:30

kl 20;00 kunskapskanalen

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone