Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Det är en svart hatt på svampen men det ser mer ut som en kletig ring! foten är vit och den växte i möglig halm!
Enligt önskemål så är nu foruminläggen sorterade efter datum för det senast inkomna svaret istället för datumet på huvudinlägget. På så sätt kan man väcka gamla inlägg till liv genom att svara på dem och de hamnar överst i listningen. Hör gärna av er med synpunkter.
I slutet av september hittade jag något som jag aldrig hittat förut: et ställe med tjogtals med mandelriskor. Plockade två korgar fulla, inte ett maskhål i en enda svamp. Jag har kollat stället varje helg sedan dess, men det var tomt.
Mandelriskor brukar jag hitta max 1 - 2 stycken per säsong annars. Har någon märkt om det har varit ett bra mandelriskår i år? Tror ni att dom kommer tillbaka på samma ställe nästa år?
Har hittad mycket blek taggsvamp. Sist jag lagade enbart blek taggsvamp blev hela stuvningen oangenämt besk. Hur kan jag undvika detta? Sedan dess vågar jag laga svampen bara som en liten ingreiens i en svampblandning.
Hittade en egendomlig violett gelémassa i en spricka på gammal murken ekstubbe.
Stubben är inte så stor, utan från en ung ek som avverkats förmodligen i syfte att gallra.
Gelémassan är lysande violett och satt ordentligt fast i sprickan, så det var inget “slemmigt godis” som nån spottat ut, annars såg det ut ungefär så!
Finns det några upplysningar om denna svamp?
Hittade nyligen en svampart i tre-fyra exemplar på murken stubbe av Poppel.
Den liknar Ostronmusslingen, men är som ung nästan helt vit, som äldre drar den åt en blekgulbrun nyans, men inte så mörk översida som på bilden i föregående inlägg.
Den stack upp ur stubben och liknade stora “hundöron”.
Finns det några farliga dubbelgångare eller är smakprov avgörande: mild smak betyder ätlig?
Har observerat att det ofta finns gott om älg i närheten av bra ställen för trattkantareller. I söndags satt jag länge på huk och plockade och när jag reste mig och gick vidare stod jag plötsligt öga mot öga med en ko med kalv. De var helt orädda, stod bara och glodde.
Vet någon om älgen äter svamp eller om den bara trivs i samma naturtyp som trattkantarellerna?
Har hittad massor av den har medelstora svampen. Går den att äta?
Dessutom tycker jag illa om jagdlag som jagar utan att sätter ut någon form av varning. Sttte på två “gröna gubbar” i naturreservatet Nåsten i Uppsala, ca 200 m från parkeringsplatsen.
Alla verkar jaga trattkantareller men det finns en annan sort som är högaktuell nu: Frostvaxing. Den är lätt att känna igen, synd bara att den är lite klibbig.
Har hört att om man plockar trattkantareller som varit frusna så är det inte lämpligt att torka dessa. Är det någon som vet varför? Tar det för lång tid eller blir smaken förstörd?
På min dagliga trattkantarelljakt hittade jag idag ½ kg jättefina kantareller. Därmed kan konstateras att man kan hitta kantareller under juni, juli, augusti, september, oktober och november. Snacka om lång säsong!
Har varit på Åland. Plockade bl.a. 25l höstkantarell. Tillsamans mer än 50l på två dagar. Jag har aldrig lyckats plocka så mycket i Skåne. Svägerskorna har plockat lika mycket svart kantarell.
Så nu ser jag fram emot många goda rätter med min torkade svamp.
Passa på och plocka trattkantareller nu då det är fruset i markerna. Det är bara att bryta av dem - lätt- och snabbplockat.
I de senaste rapporterna välkomnas rökslöjskivling.
Vågar man plocka denna då den enligt vad jagg sett i databaserna har stora likheter med Tegelröd slöjskivling och Gifthätting?
Hur giftig är den tegelröda varianten?
Gifthätting verkar ju vara något man ska vara väldigt försiktig med.
Finns det några som tillagat rökslöjskivling utan oro att förväxla? Har ni i så fall några säkra knep att identifiera den?
Hej
Jag undrar om någon har hittat hjortronmusseron. Själv letat men ej funnit någon i år även om den är att betrakta som något av en höstart.
Jag plockade dessa idag och tror att det är Ostronmussling. Men hur kan jag vara säker på det? Vilka kännetecken finns det och vilka förväxlingsrisker finns? De växte på varandra på en liggande bit av en gammal trädstam.
Är en nybörjare som har hittat ett par kg med trattkantareller (är säker på att det är trattkantareller, åsar under, gul fot, hål i mitten)
Nu vet jag inte hur jag gör med dom…hur jag tillagar dom eller torkar in dom…
Kan nån hjälpa mej?