Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 108 visningar
10 svar

UPPMANING!!!

Bo Reyer, Sala

8 okt 2004 kl. 17:12

Vilket trattisår!

Har aldrig varit med om maken! Alla vi som släpar hem kilovis med denna delikatess, känner säkert någon som inte tar sig ut i skogen för egen maskin. -Ge bort någon liter hit och dit. Jag vet av egen erfarenhet hur otroligt tacksamma dessa medmänniskor blir.

Bosse

0 213 visningar
2 svar

Slidskivling

Daniel Persson

1 nov 2004 kl. 09:32

Hej!
Hittade en tjusig svamp igår, som jag gärna skulle vilja ha tips om. Så här ser den ut: Hattdiameter ca 10 cm, fot 1 cm tjock, slät och gråvit. Foten stod i en tydlig slida. Hatten är skimrande grå och skimrets “typ” påminner mycket om lömsk flugsvamp (dock ej färgen!)

Skivorna var vita på unga exemplar och grårosa på äldre, och de var fria. Lukten var ganska obetydlig.

Jag är nästan 100% säker på att det rör sig om en slidskivling, men den var mycket större än de fl…mer…

0 429 visningar
8 svar

Fingersvamp men vad för sort?

Charlotte

24 okt 2004 kl. 18:35

Hej Hittade denna svampen idag i Lövskog med endast enstaka barrskogsinslag i Skåne.
Den passar inte in på någon av dom sorter som finns när jag söker på denna siten. Antingen är den för vit, för tjock eller för rak. Vad är det och är den giftig?

0 92 visningar
1 svar

Vilken svamp kan det vara

Vilmos

31 okt 2004 kl. 16:37

Kan någon hjelpa mig att artbästemma denna svampen?
Hela svampen är gelé aktigoch liknar en taggsvamp.
Jag bifogar några bilder. MVH.
vilmos

0 92 visningar
4 svar

TRATTISJAKT

Bo Reyer, Sala

30 okt 2004 kl. 12:35

Jag tänker i eftermiddag ge mig ut i trattisskogen, trots pågående älgjakt. Om ni inte hör av mig innan kvällen, så har någon skjutit en 18-taggare med färgglad ryggsäck med inslag av rött.

0 143 visningar
4 svar

Trattkantarell eller rodgul trumpet?

svampen

24 okt 2004 kl. 20:44

Plockat ca 20 liter idag vad som jag trodde var trattkantareller, men kom fram till att jag kanske hade en del rödgula trumpeter med ibland. Kan inte riktigt skilja dem åt. 5Men dom är väl ganska snarlika även i smaken? Något bra tips hur man skiljer dem åt. Svårt tycker jag.

0 165 visningar
3 svar

blomkålssvamp och blek taggsvamp

svampen

23 okt 2004 kl. 16:34

Hittade blomkålssvamp och taggsvampar idag men
vad ska man göra vid dessa svampar några bra tips på tillagning?

0 158 visningar
1 svar

Klubbsvamp?

Ludde

28 okt 2004 kl. 20:39

Hittade klubbliknande svampar i “trattskogen”, dock ej mer än ett par cm långa, och svarta. Kan det vara frusna klubbsvampar, eller har någon ett annat förslag att ge mig.
Påminner om ett svullet basebollträ. Fast svart..

0 1576 visningar
19 svar

Älgjakt - ingen svamp...

Tanja

14 okt 2004 kl. 11:00

Hej! Jag är så avundsjuk på er som fortfarande kan vara ute o plocka svamp! Här i mellersta Dalarna pågår älgjakten så att gå ut i skogen för att leta svamp är för riskabelt..!

0 365 visningar
3 svar

Besk svampanrättning?

Zsolt Szanto

28 okt 2004 kl. 08:11

Jag stekte en massa tidigare infrysta soppar i igår. Jag smakade på den stekta svampen när den stekt en lång stund och kände en besk smak. Har jag fått med någon besk svamp ( gallsopp?? eller annan svamp som jag tagit för sopp??) utan att jag märkte det vid plockningen? Jag slängde hela anrättningen för säkerhets skull. Var jag överdrivet försiktig? Eller gjorde jag helt rätt? Det var väl inte farligt att jag smakade på svampen?

0 263 visningar
2 svar

Diaprojektor

Dieter Endom

26 okt 2004 kl. 10:54

Hej alla “svampare”
finns det någon som vill sälja en bättre begagnad diaprojektor (ej karussel).
Min åkte i golvet när jag skulle hålla svampföredrag för mina kockkollegor.
Svar med e-mail.
dieter.endom@bredband.net

0 3400 visningar
5 svar

Svamp runt göteborg

Larsa

25 okt 2004 kl. 16:06

Hej är ny i göteborgstrakten och undrar om det nu idagarna finns några trattisar eller gula kvar eller om säsongen r över? Vart i så fall är det bra att bege sig?

0 96 visningar
2 svar

Är detta nån sorts fjällskivling?

Emma

13 okt 2004 kl. 16:58

Dessa svampar växer i trädgården, mellan lönnen och björkarna. Förr har där alltid vuxit champinjoner, men nu iår kom dessa stora vackra svampar upp istället. Nån som vet vad de heter? Och om de går att äta förstås!!

0 3950 visningar
5 svar

Frost och trattkantareller

Zsolt

13 okt 2004 kl. 23:36

Hur mycket frost tål trattkantareller? Jag brukar plocka trattisar ända in i december. Mitt rekord är 2:a januari för trattisar som varit helt ok. Jag bor och plockar i Lerum ( 20 km från Göteborg ). Minerfarenhet är att trattkantareller klarar av några omgångar frost,

0 203 visningar
1 svar

Torkad trattkantarell

Blomster

14 okt 2004 kl. 16:59

Hur svårt är det att artbestämma torkad trattkantarell. Kan den förväxlas med någon annan svamp.

0 159 visningar
12 svar

Vad kommer sedan?

Fredrik

22 okt 2004 kl. 18:39

Hej,
nu har jag som nybörjare blivit drabbad av svampintresse. Plockat massor i år, och är trattkantarellerna aktuella. Finns något annat att se fram emot just nu?? finns det några andra svampar som ska plockas efter trattkantareller.
/Fredrik

0 118 visningar
3 svar

Musseron? igen

astrid

26 okt 2004 kl. 13:42

I stort sett som pudrad trattskivling men köttigare och ngt bredare, gråbeige hatt, och blålila skivor och blålila på skaftet, vad sägs om den?
Tyvärr inget foto

0 113 visningar
5 svar

Är detta trattkantareller

Mia

26 okt 2004 kl. 12:40

Hej!

Är novis på svamp och vill ha hjälp att avgöra om detta är trattkantareller (eller vad det annars skulle vara).
Tack på förhand.

0 119 visningar
5 svar

Svampfrågor

Annika

24 okt 2004 kl. 17:38

Är det någon som känner igen denna gula svamp? Hittar den inte i min svampbok, så jag vänder mig till mer erfarna plockare.. Bilden finns här: http://hem.passagen.se/adezign/svamp/svamp041024.htm

Samma sak med denna svamp.. Brun hatt, fot och skivor i blå/grå/lila ton. Är det en musseron? Växte vid en stubbe, underlag mossa..

Bild: http://hem.passagen.se/adezign/svamp/musseron.htm

0 112 visningar
1 svar

För mig okänd svamp

Lars Holm

25 okt 2004 kl. 06:20

Hej på er, svampkunniga.
Skulle jag kunna få hjälp med att artbestämma denna samt kommentarer om den är ätlig eller ej. I så fall, hur laga till på bästa sätt?
Den växer i massor, i flock hos en av mina vänner som kom och visade mig denna “fina Svamp”
Ser fram mot kommentarer till lars@slk.se

Lasse

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone