Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Trots att min bok säger gula skivor och jag tycker de är väldigt bruna?
Var hittar jag kantareller i Sollefteå med omnejd?
fotade jag dessa tre och undrar.
Är den första en lav eller svamp. Den hade vita åsar på baksidan, växte på en gammal husgrund.
Tvåan, en ticka på en kullfallen gammal björk och nr tre, är det tofttickan igen, taggar på undersidan ???
Enligt väderleksrapporten ikväll väntas snö här ( Gästrikland ) på torsdag, så nu kan man snart gå i ide.
Bild 1 . Tycker jag ser ut som en vacker skalbagge uppifrån.
Bild 2 . Ca 15 cm hög mikrofon ??
Bild 3 . Tror jag är prickmusseron som fått för sig att den är en “föränderlig tofsskivling” men missat färgen. Har sett fler av dessa men då mer markant rött/gult nästan mot vitt.
(som polkagrisar i färgen)
Vet någon varför det började blixtra som tusan i mikron då vi försökte torka trattkantareller i den i helgen? Kan det bero på att den var plockad i Nynäshamnstrakten, med tanke på raffenaderierna och tungmetaller etc?
Har försökt med svampboken och nyckeln här. Nu börjar jag tröttna. Hoppas ni kan hjälpa.
Bild 1o2: växte i mossig granskog/grässlänt. Hatt; torr, sidenglansig, gula fläckar. Fot; ngt trådig. Ring. Lukt; mild. Skivor; Ljusa-ljust gråbruna. Den gulnar mer och mer inne. Är det någon champinjon? Eller har jag släpat hem bolörsskivlingar?
Bild 3: Samma skog. Fanns mängder, växte i ring.
Tacksam för hjälp!
Gick i en lugn, skön skog på förmiddagen. Kraftigt gallrad, mörk granskog. Helt stilla. Jag gick med näsan riktad mot marken (som vanligt) i hopp om att hitt små godingar att plocka. Njöt i fulla drag…Plötsligt dundrade det i marken någonting otroligt! Grenar knäcktes med stora brak! Någon sekund förstod jag ingenting, men stirrade mot ljudet. EN ÄLG! Så ruskigt nära, och så stor! Den sprang bort och allt var över på ett ögonblick, men hjärtat satt i halsgropen vid det lage…mer…
Hej! Jag har torkat trattkantarell med gott resultat i många år, men denna gång kanske de var för många för hälften svartnade och såg inte trevliga ut.Jag brukar torka dem utbredda på dagstidningar som jag byter varje dag! De torkade dock efter en vecka och nu undrar jag om jag kan använda dem i matlagningen ändå? Som smulkrydda tex? Någon som vet?
Jag behöver hjälp med dessa tre svampar.
1. Känns fast och fin. Torr. Växte väldigt nära marken. Doft kanske mjölig. Skivor urnupna.
Jag vill ha det till någon slags kremla, men jag vet inte.
Går den att äta?
2. Rabarbersvamp? Fot orangeaktig. Hatt och skivor nästan samma färg. Skivor aningens ljusare och mer grå än hatten.
3. Stor kragskivling?
Hej
Är det någon som vet vart man kan sälja trattkantareller?
Min morsa är pensionär och gillar att plocka, men jag skulle vilja veta om det går att sälja?
Hoppas jag får hjälp av er.
Mv.
Maria
våra svampskogar i Roslagen har invaderats av vildsvin. Undrar om man törs gå ut och leta, eller om det går som i Törnfåglarna? Någon som har vildsvinskännedom?
Igår kom boken som jag beställt från ett antikvariat efter tips på forumet av Karin Hedén. SVAMP, ATT TA TILL VARA OCH LAGA TILL, av SIGRI SAHILIN. Helt otroligt vilket innehåll! Vad sägs om recept på svampbullar, kremelpastej, svampkaviar, vinmarinerade stensoppar, kryddsmör med torkad svamp, bröd med svampsmak, ostfondue med svamp, trattkantarellgratäng, svampsoja och sedan fortsätter det bara. Otroligt vad man kan göra med svamp! Sedan innehåller den mycket om hur man tar tillva…mer…
Hej alla!
Idag hittade jag två svampar som jag gissar är silkesmusseron. jag har plockat silkesmusseron förut, och då har de alltid fått turkosblå fläckar vid foten vid beröring. Dock inte denna idag.
Det gjorde mig misstänksam, tänkte sedan att det var såpmusseron, men den fick inte de typiskt laxrosa fläckarna heller.
Alla andra kännetecken stämmer på silkesmusseron: satt väldigt hårt fast i jorden, växte i blandskog med ek och björk, silkesglänsande ovansida, vågig och u…mer…
Hej alla svampéntusiaster!
Har fått ett nytt intresse, plocka svamp. Var ute för första gången förra söndagen på väldigt många år. Vad roligt det var. Nu undrar jag hur länge till kan det finnas vanliga samt trattkantareller till?? Bor i Göteborgstrakten.