Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 207 visningar
13 svar

Gott Nytt År!

Michael Krikorev

1 jan 2005 kl. 04:45

Mitt i allt mörker vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt År! Jag har försökt att sammanfatta mitt 2004 i en årskrönika med bilder som nu äntligen är klar:

http://2004.toxino.com/

0 278 visningar
21 svar

Avverkning av gammal skog

Britt-mari Häggbom

17 nov 2004 kl. 15:04

Hur ska jag gå till väga för att försöka stoppa avverkning av en riktigt gammalskog, som angränsar min skogsmark?alla svamparter som tar många många år på sig att utvecklas försvinner.Det måste finnas många som råkat ut för samma problem och vet hur man går tillväga, Tacksam för svar.(När skogsbolagen är i farten vet man att det handlar om att skövla )

0 150 visningar
2 svar

Varmare klimat

Lena

10 jan 2005 kl. 19:57

Om det nu är så att det kommer att bli varmare klimat framöver kommer vi ju troligtvis att liksom den här säsongen kunna plocka svamp kanske fram i slutet på januari. I alla fall här i Bohuslän.

Men vad händer annars? Finns det svampar som kommer att försvinna för att det blir för varmt klimat? Kommer vi kanske att se fler svampar av någon sort? Och kommer då eventuellt de att tränga ut några svampsorter? Jag antar att det oxå hänger ihop med hur skogarna kommer att förändra…mer…

0 92 visningar
1 svar

Årets första trattisar

Marianne Dacke

5 jan 2005 kl. 19:27

Under skogspromenad gick det inte att låta bli att kika lite efter trattisar…Visst fanns de än, eller redan, hur man nu tänker.2 liter blev det rensade.

0 463 visningar
1 svar

svamp i österrike

lotta

31 okt 2004 kl. 08:21

Det är roligt att leta svamp i andra länder.Har bott och plockat mycket svamp i österrike.Där växer t.ex. OTROLIGA mängder   rynkad tofsskivling, stolt fjällskivling och i alperna, blodsopp, men även blomkålssvampen verkar vara ganska                                 vanlig.Här har jag bara hittat den en endaste gång! Är det bara här den är så sällsynt?  Däremot hittade vi aldrig ngra trattisar?

0 117 visningar
4 svar

Jag drömmer om en gul jul!!!

Bo Reyer

23 dec 2004 kl. 12:29

Är nyss hemkommen från en promenad på långforsens is i Sala. Hittade några konstiga gula svampar. Känner någon till arten?
Tacksam för svar.
God jul!!!!

0 270 visningar
0 svar

Tryffel i Frankrike

Bengt Saxmark

1 jan 2005 kl. 21:58

Ar det nagon som har rest till Perigord-omradet i Frankrike ? Har last att det ar centrum for perigordtryffel och att byar och byarnas innevanare har lang tradition med denna svamp. Vill garna resa dit i februari och kanna pa stamningen och ata svampomelett med riven tryffel pa till frukust. Har nagon tips pa boende, lamplig fardvag, tid pa aret? Ett annat aventyr jag vill genomfora ar att aka pa safari och forsoka hitta kejsarflugsvamp.
-och ha kul under tiden !

0 378 visningar
4 svar

Svart trumpetsvamp

Sofia

3 nov 2004 kl. 14:15

Hittade till min glädje några svarta trumpetsvampar senast jag var i skogen som jag genast torkade. Men kom sedan på att jag inte har en aning om till vilken sorts matlagning dessa svampar passar. “All sorts” står det här på Svampguiden.

Har ni några bra tips på goda anrättningar man kan göra med svart trumpetsvamp, numera torkad? Alla recept motages tacksam

0 87 visningar
1 svar

Kan de inte bli höst?!

Anna

27 dec 2004 kl. 20:42

Gu´va jag längta ut i svampskogen!! Har ju fått nya stövlar i julklapp!

0 56 visningar
5 svar

God Jul och ett gott nytt år (svampår)

Theresa WQ

22 dec 2004 kl. 09:49

Till alla svampvänner önskar jag en god jul och ett gott nytt år, förhoppningsvis ett gott svampår.
Jag önskar mig från tomten ett nytt, mer omfattande svampbok med också “onyttiga” svampar i, istället för sopp- och kantarellsamlingen som jag har nu.
Det var jättekul att läsa insändarna.
Tack för en fin, fin svampsait.
Nu logger jag ut under jul, ska hämta några påsar djupfrysta svampar och gör en svamprisotta idag.
Ha det så bra - och stressa inte ihjäl er.

0 140 visningar
0 svar

Öland

Belladonna

23 dec 2004 kl. 16:24

Idag var jag ute i skogen(bor på Öland) och plockade massor med härliga trattkantareller, dessa kommer att sitta fint på julbordet imorgon.
God Jul alla svampfantaster

0 1250 visningar
3 svar

Genomfrusna kantareller, trattkant.......

Zsolt Szanto

18 nov 2004 kl. 22:59

Jag har tidigare tagit upp denna fråga i detta forum (2004-10-13). Jag ställer den igen för att jag inte får svar som motsvarar mina erfarenheter och mina tidigare slutsatser/funderingar.

Jag plockade igår genomfrysta trattkantareller, gula kantareller och taggsvamp. Idag har jag tillagat lite av de nämnda svamparna. De visade inga tecken på att vara dåliga, trots att de varit djupfysta. De smakade dessutom alldeles utmärkt.

Hur mycket frost tål nämnda svampar? När och varför bli…mer…

0 127 visningar
2 svar

vilken svamp?

Theresa WQ

19 dec 2004 kl. 18:16

Var ute i skogen i Uppsala idag. Efter snön har vi nu barkmark igen. Men idag har frosten kommit tillbaka.
Jag hittade två handfull gula kantareller. Några av de måste ha växt till sig efter snön, de var riktig fräscha!
Hittade också två små skivlingar, som verkade ha kommit precis:
zitrongul, ihålig, trådig fot, ca fem cm hög , konisk ljusrå hatt med mörkgrå rand, ca 2 cm. Skivorna är vita, en lång, en kort, etc.
Jag har aldrig tidigare varit så sent i skogen och tittad aktiv…mer…

0 93 visningar
1 svar

Snälla webmaster!

Svea Silfverstolpe-Johansnon

19 dec 2004 kl. 18:55

Under rubriken recept har någon förvirrad sexualdåre skrivit dumheter. Ta bort skiten, tack!

0 112 visningar
12 svar

Härliga Karl-Johan

Lars-Ove

21 okt 2004 kl. 20:18

Hej!
Ville bara dela med mig av en bild på fyra underbara Karl-Johan. Hittade dem i skogarna utanför Trosa.

0 130 visningar
1 svar

Svampjakt

Annemarie Kjell

16 dec 2004 kl. 08:04

Vi var i går ute för att jaga rådjur men det blev inget kött till frysen denna gång. Men det är inget att sörja över för framtinat under snön hittade vi fina trattkantareller som räckte till en god omelett. Härligt i december.

0 1558 visningar
6 svar

honungsskivlingen - träddödaren?

Theresa WQ

13 dec 2004 kl. 09:35

Nu när den första snön smälte kom den bedrövliga sanningen fram igen - vårt fina, stora, 50-år gamla rönnträd på gården står omgiven av en stor skara honungskivlingar, som inte ens frosten kunde ta död på.
Kallas den svampen inte för träddödaren? Antagligen dör trädet nästa år. Eller finns det bot?

0 2872 visningar
5 svar

Brun Taggsvamp

Katarina

7 nov 2004 kl. 20:51

Häromdagen var jag i skogen med min son.
På ett ställe hittade vi många stora bruna taggsvampar. Både hatten, foten och “taggarna” var bruna. Hatten på flertalet var ca 15-20cm i diameter. Vi bor i Stockholm. Har aldrig sett denna taggsvamp tidigare. Är den ätbar?

0 1468 visningar
9 svar

Narrkantarell

Solveig

3 dec 2004 kl. 15:04

Jag har läst om narrkantarellen att den inte är giftig och den smakar inte illa, varför anses den oätlig och bör ej användas i matlagning?

0 668 visningar
12 svar

Vildsvin i svampskogen!?

wicked cobra

22 nov 2004 kl. 14:55

Hur ser det ut med svamptillgången i skogar med vildsvin?

Tor inte att ett vildsvins bökande är speciellt “farligt” för skogen. Det är väl mest i villaträdgårdarna de är ovälkomna gäster.
Hur vildsvinen inverkar på svampfloran vore intressant att höra någon expert uttala sig om. De, svinen alltså, lär väl äta vissa svampar i marken, frågan är om de äter upp rotsystemen så att svampen försvinner.
Hur är tillgången på svamp i vildsvinstäta områden?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone