Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 302 visningar
8 svar

Kantarell ?

Monica

11 nov 2005 kl. 16:02

Hittade dessa svampar i barrskog med mycket mossa. Lövskog växer intill. Undrar om den är ätlig. Vi är inga vana svampplockare.

0 299 visningar
2 svar

Mussling på hassel?

Malin

11 nov 2005 kl. 13:46

Hittade en mycket vacker mussling-lik svamp på nedre delen av en gammal grov mossbeväxt gren av hassel. Ovansidan blågrå och skivorna gräddvita eller något svagt aprikosa. Finns det någon som har någon idé?

0 102 visningar
1 svar

mjölskivling

anders hansson

12 nov 2005 kl. 16:39

Är det någon som hittar den underbara mjölskivlingen

0 281 visningar
11 svar

Sär skivling

Lasse L

8 nov 2005 kl. 22:59

Vill bara uttrycka min tillfredsställelse över att det uppenbarligen fortfarande finns folk som vill slå vakt om vårt sätt att skriva sammansatta ord för undvikande av missförstånd. Själv kan jag möjligtvis acceptera exempelvis “blå musseron” men aldrig “nej lik brosking” eller “ros ens lem skivling”.

0 154 visningar
2 svar

Tony

klas jaederfeldt

10 nov 2005 kl. 15:02

hej kan du berätta var du såg slöjstinksvamparna , var finns kinesaffären

0 273 visningar
4 svar

Recension av ny svampbok?

Louise

10 nov 2005 kl. 07:42

Jag gör ett nytt försök.
Har någon tittat i Bo Nylens nya bok med svamprecept? Jag tror den heter “gott med svamp”, eller nåt sånt.

Är den bra?

/Louise

0 209 visningar
10 svar

Stenmurkla!

tage

7 nov 2005 kl. 18:01

Ur led är tiden! Stor och fin stod den där, stenmurklan. Fler som har hittat någon? Fyndet gjordes i Torsebo, Småland 7 november.

/tage

0 214 visningar
5 svar

ätlig svamp?

Bo Johnsson

10 nov 2005 kl. 12:43

fann dessa på min gräsmatta! Kan man äta dessa och bara steka dom lätt?

0 248 visningar
27 svar

ofattbart

LENA M

7 nov 2005 kl. 19:18

HUR kan en sådan enkel fråga OM KANTARELL få så många inlägg ?Detta var ju uppe i somras om jag inte minns fel,
Begriper INTE vad ni debatterar, .
Är det brist på svamprapporter, nu när det inte finns så mycket att förtälja p.g.a att säsongen är slut.
Ursäkta, jag tycker att detta börja ta lite väl STORA propotioner.
Kan vi inte debatera nägot trevlgare, undrar Lena

0 187 visningar
2 svar

Ang kremlor

TezZ

9 nov 2005 kl. 20:36

I detta forum är bl a Äggkremla och Aprikoskremla listade som matsvampar. Men hur högt rankade är de som matsvampar. Goda? Mindre goda? Det står inget om detta.
Har sett ganska många sådana kremlor i vår skog i år, dock har de fått stå. Det verkar inte vara någon som plockar dem. Så jag undrar om de är något att plocka eller om de ska få stå kvar och bidra med sin fina gula färg i skogen?

0 289 visningar
7 svar

Fjällskivling?

Marianne

6 nov 2005 kl. 19:21

Hittade en hel flock svamp på golfbanan.Liknar Stolt fjällskivling, men foten bara 8-10 cm och inte vattrad, bara vitgrå. Ringen sitter fast. Färgen vid brytning helt vit.Vad kan det vara?

0 198 visningar
2 svar

Sven-Arnes Livs & Utombordsmotorer

Bengt Sandh

8 nov 2005 kl. 23:21

I dag är jag glad som en speleman. Jag har övertalats av Sven-Arnes Livs & Utombordsmotorer att slänga min gamla svampkorg i sopnedkastet och mot hemlig summa sponsras av denna konstiga butik.

Därför kommer jag i fortsättningen att vara iklädd:

1) En specialdesignad skogsdräkt med emblem på skinnhuva, skogskavaj, skogsbyxa och svampkänga

2) Plastkassar med texten “Sven-Arnes Livs & Utomjordsmotorer” på både in- och utsida om jag av misstag skulle råka vränga påsen.

3) Svampbi…mer…

0 1361 visningar
90 svar

Gul kantarell

Bengt Sandh

31 okt 2005 kl. 21:52

Vad är gul kantarell för en svamp? Jag hittar den inte i något register i alla mina svampböcker, alltså finns den inte, eller?
Om den ändå, högst osannolikt skulle finnas, hur skiljer man den då ifrån kantarell som jag hittar i varenda register?

En som aldrig frågat förr

0 276 visningar
5 svar

Vaxskivling?

Joachim Krumlinde

7 nov 2005 kl. 19:54

Vad är detta? Hattdiameter cirka 3.5 cm, for ca 3 cm hög. Spröd, gick lätt sönder. Luktar kraftigt, ungefär som rätikmusseron. Växte i betesmark i Dalby (Skåne), där det fanns minst 10 olika arter vaxingar.

0 410 visningar
6 svar

BRUN SKIVLING?

Bo E-son

3 nov 2005 kl. 17:34

HIttade nu i november två nära varandra växande skivlingar i en almklyka ca 1 dm över marken.
Det växte även maskros i klykan.
Svamparna var skivlingar. Hatten gråbrun / cholkladbrun, skivorna ljusare chokladbruna (som choklad med grädde i ungefär).
Foten var vitaktig, trådig.
Lukt svagt “standardsvampig”, mild och behaglig.
De växte nära P-plats och taxistation i Örebro stads centrala delar så jag har inga ambitioner att anrätta dem. Blev bara lite nyfiken på vilken art det kan ...mer…

0 189 visningar
11 svar

Trattkantareller

Ted Waernberg

30 okt 2005 kl. 13:57

Hur torkar man “trattisar”?!

0 226 visningar
12 svar

Appropå särskrivningar

Evus

4 nov 2005 kl. 15:42

Gör en ny tråd om detta….fast detta är ett svampforum…

Eftersom jag är intresserad av trädgård och blomster brukar jag vara inne på Allt om trädgårds forum, då och då.
http://www.alltomtradgard.se/
Jag blev lite full i skratt nu när jag var där ( smått och gott, ej trädgård), ja då pågår också där en disskusion om särskrivningar.
En forumist lämnar även nedanstående länk till en rolig hemsida i ämnet.

http://www.skrivihop.nu/propaganda/brasklapp/

....hoppas nu ingen…mer…

0 121 visningar
1 svar

Nyttig eller?

Nadja

7 nov 2005 kl. 11:09

Jag undrar om svamp är nyttig? Vad innehåller den, proteiner eller?

0 126 visningar
0 svar

Ny bok

Louise

7 nov 2005 kl. 09:56

Har någon tittat i Bo Nylens nya bok med svamprecept? Jag tror den heter “gott med svamp”, eller nåt sånt.

Är den bra?

0 735 visningar
6 svar

Kinesisk svampkultur

Tony

5 nov 2005 kl. 11:46

Jag hittade nyligen i den lokala kinabutiken en torkad svamp som utseendemässigt påminde ganska mycket om stinksvamp. Det stod “Bamboo mushroom” på förpackningen. Jag har senare hittat att den heter “zhusheng”, och fann även en bild här:

http://www.glorybeedee.com/zhusheng%20white.JPG

Är det någon som vet om det är en släkting till stinksvamp och är den god?

Kinesiska skogsöron är också något som man kan hitta torkade, strimlade. Är detta judasöron eller en helt annan art?

...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone