Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 394 visningar
3 svar

Mystiskt

Lena M

13 feb 2012 kl. 07:16

I går 0-gradigt och sol från en klarblå himmel så jag drog till trollträsket för att se om det kommit flera trollhänder. Inte en enda en kunde jag upptäcka, de kan väl inte försvinna på 4 veckor ???
I hassellunden snett ovanför fick jag i.a.f se läderskålen på flera lågor.
För några dagar sedan hade jag fint främmande vid fågelbordet, ett 15-tal steglister, det var första gången.

0 362 visningar
3 svar

Till Trollträsket

Jan A, Uppsala

13 feb 2012 kl. 18:16

Asporangelav, Caloplaca flavorubescens – som Tony en gång identifierade ett av mina ”på almfynd” som – hittade hunden och jag på en grov asp vid en äppelrast idag. Den är ganska snygg, tycker jag!

0 321 visningar
4 svar

Iskalt i skogen

Sakari

12 feb 2012 kl. 10:12

Vinterticka, Polyporus brumalis

Jag tog det här bilden före jul och det var iskalt. Nu syns lite bättre i skogen, våren är ganska snabbt här.

Mvh Sakari

http://www.sepon.pic.fi

0 256 visningar
7 svar

Mysmyx :)

"JAS" Helsingborg

11 feb 2012 kl. 23:35

I dessa lugna tider så tänkte jag dela med mig av några myxomycetbilder från förra året.
1.Arcyria cinerea.

2.Arcyria denudata

3.Arcyria incarnata

0 286 visningar
2 svar

Torsdagstur

Jan A, Uppsala

10 feb 2012 kl. 17:01

I onsdags kunde jag med kikare se en av bombmurklorna, en mycket skrynklig stackare (ville inte trampa omkring bland frk), men i går hade snötäcket blivit ngn cm tjockare.  Undrar hur bombmurklorna, ”födda” i december, reagerat på den kalla och snöfattiga vintern.  Ska bli spännande att se.
På en klen, bruten, död tunnbarkig tallöverdel fanns snygga, tydligt centralstyrda skinn.  Någon som vet vilka de är?

0 422 visningar
10 svar

Svårbestämd ticka

Tony S

7 feb 2012 kl. 15:18

Detta är en ticka jag inte får rätt på och skulle behöva hjälp med. Det fotade belägget har varit torrt i ca 8-9 månader. Växte på asplåga. Är mkt tunn, pappersaktig, ca 0,5-1 mm tjock, ca 10-20 mm bred. Porer kantiga, grunda, 4-5/mm. Porlagret var orangebrunt som färskt. Kanten släpper överallt och är vit och hårig, även baksidan på kanten är hårig. Finns korta cystider i hymeniet, men jag blir inte klok på om det är helt inkrusterade cystider eller om det är knubbiga e…mer…

0 804 visningar
9 svar

Parvus och hibernicus

Skogsfrun i Obbola

9 feb 2012 kl. 12:15

Jag håller på och för en dialog med Artdatabanken om behandlingen av Oligoporus (Postia) parvus (parva) respektive hibernicus (hibernica). Det är arter som jag under några år har bestämt enligt Renvalls artikel från 2005. Det skulle vara roligt att höra om någon mer här på Svampguiden har satt sig in i detta, och vad ni i så fall har för erfarenheter av arternas förekomst.

Jag har bestämt rätt många parvus från Norrbottens län, men bara ett fåtal från Västerbottens län,...mer…

0 414 visningar
7 svar

Svampexkursion med obekanta

Jan A, Uppsala

8 feb 2012 kl. 17:02

Hunden var idag min, vi drog iväg i det lätta snöfallet och träffade snart på ett spöke som många sett tidigare, utan spökdräkten.  Vi kollade sen Lunden med hasseltrollhanden från –08 men den såg fortfarande död ut. 
Men vi såg mycket annat, t.ex. mängder av hasseltickor.

0 387 visningar
8 svar

SVAMPTURISM

Malin

7 feb 2012 kl. 18:09

Jag önskar att få komma i kontakt med människor som sysslar med svampturism inom, eller utanför Sverige. Detta med anledning av mitt kommande projektarbete i Steg 2-kursen i Svampkunskap vid Umeå Universitet:-)

tack på förhand!!

Ps…Tips till hemsidor, länkar eller till utländska kontakter emottages tacksamt!

0 1495 visningar
3 svar

papper av svamp

Tony

3 feb 2012 kl. 17:21

Hörde att det ska gå att göra papper av tickor. Stämmer det? Hur gör man?

0 24620 visningar
10 svar

Torktider/matsvamp/svamptork

Malin

1 feb 2012 kl. 01:05

Hej!

Här kommer väl beprövade torktider i Svamptorkar:

ca 30-35 grader: Kantarell,Blek Taggsvamp, Fårticka, Blåmusseron, Mandelriska, Blodriska, pepparriska, Skogsriska och Skäggriska.

Ca 35-40 grader: Svart Trumpetsvamp, Rödgul Trumpetsvamp, Ostronskivling, Sotvaxskivling och Öronmussling.

Ca 40-45 grader: Trattkantarell, Stolt Fjällskivling, Champinjoner, Smörsopp och Frostvaxing.

Ca 50 grader: Alla matsoppar t ex Strävsoppar och Karljohan, Brunsopp, Blodsopp, Sandsopp och Ör…mer…

0 285 visningar
1 svar

Indentifiering

Henric Appelgren

6 feb 2012 kl. 18:52

God kväll svampplockare!
jag som en naturentusiast blev euforisk när jag hittade en svamp den 5 februari, dock har jag inte den blekaste aning om vilken sort det är. som den eviga optimist jag jag är tog ja hem den, den enda jag kan misstänka den som är en ostronmussling. men i februari?

mycket tacksam för all hjälp!
Mvh Henric

0 300 visningar
1 svar

Kremlor från 2011

Jonas

5 feb 2012 kl. 21:44

Jag tänkte jag visar några kremlor som jag hittade 2011 i sverige och i schweiz. Kremlor är ett vällit interessant släkte tycker jag, men också vällit svårt….

Bild 1: Russula consobrina: jag brukar bara hitta den i äldre fuktig granskog. Mycket skarp smak! I Schweiz är dän vällit sällsynt. Verkar inte vara så sällsynt i sverige?!

Bild 2: Russula medullata: Ganska lätt att känna igen i den svåra Heterophyllae/Griseinae-gruppen när man aktar sig på den mörka sporpulverfä...mer…

0 312 visningar
3 svar

Frågetecken bland mina namnlösa

Dieter Endom

4 feb 2012 kl. 20:54

Bilden är tagen 29.07.08 i Ulrikdals Slottsrädgård hos Bosse Rappne. Svamparna växte på gammal apel. Jag trodde att det var apelticka men med tanke på dess sparsamma förekomst är jag nu mycket tveksam till detta. Tacksam för hjälp med artbestämning.

Bif. tvä bilder av kung Bores naturkonst.

0 1067 visningar
22 svar

Grantroll i vårmusseskogen

Jan A, Uppsala

24 jun 2011 kl. 22:54

Sedan vi studerat morgondagens timmeförtimme-väder (SMHI), så blev det en bär- och svamputflykt redan i kväll!
På en halvtimme blev det 450 g perfekta skogssmultron - och sen kollade vi vårmussegranskogen.
Årets (hittills) bästa skörd blev det, 1.2 kg av superkvalitet – bara 70 g bortrensade (att tugga på för tomtsniglarna, inkl mördarna!).
Men det roligaste var att vår son, bara c 15 m från bästa vårmussestället, plötsligt hojtade om något som liknade trollhand – på en ...mer…

0 653 visningar
12 svar

Även ett dött plommonträd kan blomma...

Jan A, Uppsala

30 okt 2011 kl. 16:36

Vårt fina ”katrinplommonträd” från Blekinge dog efter förra vintern, men har fått stå kvar.  Nu i kväll fick jag se att det blommar och kan inte låta bli att visa några skymningsbilder.
Den violetta geléskålen känner jag till och detta bör väl vara den, men den snygga, borstiga lilla musslingen, c 6 mm bred, är jag tacksam för hjälp med.  Om vi får dagsljus i morrn ska jag försöka ta mindre dåliga bilder

0 470 visningar
2 svar

Svamp/Lav

Ewa Lilliesköld

2 feb 2012 kl. 21:28

Jag bara undrar vad detta är som lever på stenen. Är det svart kantlav? Nää.....det är nog fel :)

0 358 visningar
12 svar

Svamp i snön?

Ewa Lilliesköld

28 jan 2012 kl. 19:32

Det finns ju lite svampar här och var och idag markerade Zero ett svampfynd men vad är det han har hittat?

:)

0 346 visningar
7 svar

Röksvamp

Tina Nordberg

1 feb 2012 kl. 15:44

Den som väntar…...

Är det någon som minns lilleputten, röksvampen jag hittade här hemma i januari 2008?
Det var ju inte igår precis.
Den var mindre än min tumnagel. Nu har jag fått ett namn på den,Lycoperdon rupicola.
Har inte hittat den igen.

0 820 visningar
13 svar

Svamp på bilen

JohnnyC

30 jan 2012 kl. 14:20

De här svamparna växer under träflaket på en bil.
Bilden är tagen i skåne december 2011.

Någon som vet vad det är för art?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone