Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Skulle behöva hjälp med identifiering av några svampar. Med hjälp av länken hittar du bilderna.
Tack på förhand!
Bara en liten reflektion: Om folk skulle bete sig likadant här i Sverige, skulle jag inte alls bli förvånad om det resulterade i restriktioner mot svampplockning i våra parker också.
Torkas eller kokas, frysas in?
Synpunkter, för och nackdelar, smaksak givetvis men varför skulle man inte förkoka och frysa in dom, eller varför ska man tvunget torka dom?
Kanske finns andra sätt att ta hand om svampen på.
Har c:a 30 liter som bara väntar på att få tas hand om….
hur gör jag med torkad svamp vid mat lagning tex sås el. i grytor
Min dator är helsjuk. Ibland kan jag inte svara på inlägg. Försöker med ett nytt. Har just stekt ett antal avkokta pudrade. När kan jag räkna med att illamåendet kommer efter förtäring. Ska bara sma några bitar till att börja med. Sedan det härmed älgjakt har man en gång som jag krockat med en älg och fått ettårinen dock lindrigt skadad är man glad för avskjutning. Hur skulle det se ut om älgarna ostört fick fortplanta sig och ta över vägar mm. Vi behöver väl inte ...mer…
Hej!
En liten undran: Passar alla svampar att malas till svampmjöl? Ska de malas var för sig eller är det bäst att blanda? Börjar nämligen få trångt i mina burkar med torkad svamp (trattkantarell, Karl Johan, rödgul trumpetsvamp, strävsopp, tegelsopp och brunsopp) och tänkte att det kunde vara ett alternativ.
/Johanna
Har varit ute på fm och plockat 2 korgar med kristaller! Kan man torka dessa frusna trattisar?
Varning! I söndags höll jag på att plocka gifttrattskivling i tron att det var vit vaxskivling! De hade likartad form och storlek, växte i fårbetad gräsmark och bara några veckor tidigare hade jag hittat vit vaxskivling i ansenlig mängd i en liknande miljö.
Vid närmare undersökning fann jag att dessa svampar inte hade vaxskivlingens typiska nedlöpande skivor och att doften var blommig som hos vissa trattskivlingar.
Gifttrattskivling, konstaterade jag och tömde ut hela skörden, ett ...mer…
I senaste numret av Allt om mat finns ett flera sidor långt reportage om sommartryffel. Fina bilder och trevliga recept går att finna där.
Jag har många gånger funderat , varför är mossan uppsparkad ? År det älgarna som gör det och varför ?
Likaså har jag sett ” gryt ” med tre nergångar eller upp, beroende hur man ser det. Vem bor i dem ?
Tiden har bara räckt till att diskutera svamp, men nu kanske jag kan få svar på mina spörsmål.
Vi , här i Gästrikland har haft en underbar höstvecka och jag har suttit på farstubron på em. och druckit kaffe.
Beundrat det fina höstlöven, som skiftat i guld, orange och rött
Nu…mer…
Hej! Jag har läst dina inlägg och rapporter, med stor förtjusning av din kundskap. Jag har också sett att du kommer från Skåne. Kunde inte jag få följa med dig en gång och få lära mig lite? Jag är rent nybörjare, jag har varit med “puggehattarna” ett par gånger och lärt mig en del, men jag vill lära mig mera! Jag har t.ex. aldrig sett en trattkantarell utan på bild och på ICA. Jag vill se hur det ser ut där de växer. Förste gången i år har jag plockat en handfull gul kanta…mer…
Vad göra med trattisar som är frusna? torka dom som vanligt eller hur gör ni?
Själv fick jag plocka lite halvfrusna förra veckan men dom gick bra att torka…
Och en tanke till:
Smakmässigt, vad tycker du är bästa sättet att förädla dom på, torkning eller förkokning eller rent av något annat.
Är ju så pass mycket trattisar nu här så man skulle våga sig på att prova något nytt…
Någon - Orkar inte kolla vem efterlyste ett allmänt disussions-humor forum. Jag kan hålla med om att vi är många som är debattglada och behöver något som håller oss vid liv under vintern. Måste vi ha ett nytt forum eller kan vi inte fortsätta med svampguiden som vi är bekanta med sen tidigare? Vill alltstå ha fortsatt kontakt.
jag har hittat ett ställe där det växer mycket skäggriskor,
nu undrar jag om det är en bra matsvamp som man ska ta reda på?
jag undrar om någon har plockat fjällskivling jag har inte hittat några i år var finns dom goda svampar
Skall man spara några svampar på sina ställen för att öka mängden till kommande år?
Fruktkroppen/svampen bär väl på sporer?
Vad ska jag ta för mina torkade och rensade trattisar i år? Brukar göra 25 gr. påsar och de betalar ca 80 kr för dem?! är det rimligt?